I ombyggnaden av Södertälje sjukhus har man köpt in dörrar till insidan av avdelningarna med bland annat låsfunktioner och automatik för sammanlagt 70 000–114 000 kronor styck, inklusive installering och projektering. Trots priserna är det mycket som inte stämmer med dörrarna, visar akutavdelningens felanmälningar.
En av fyra felanmälningar gäller dörrar
SVT Nyheter Södertälje har bett om alla felanmälningar för den nya akutavdelningen från slutet av augusti 2017 till mitten av mars i år. Sammanlagt är det 138 anmälningar och en fjärdedel av alla rapporteringar handlar på något vis om dörrarna. Det gäller allt ifrån trasiga kortläsare till att dörrarna i vissa fall har stått helt öppna och inte gått att låsa.
Den 26 januari rapporterar till exempel personalen om att dörren till ambulansen inte går att stänga och skriver: ”att denna inte fungerar som det ska gör att vem som helst kan ta sig in.”
Den 19 september gäller det dörren till personalrummet: ”Viktigt att den låser sig då det leder till personalrummet, driften har varit här tidigare och åtgärdat felet men nu är det samma igen.”
”Det är ganska rimligt”
Fredrik Hagel, projektområdeschef på Locum som förvaltar landstingets fastigheter, menar att det är rimligt att dörrarna behöver justeras ofta trots inköpspriserna.
– Det är dörrar som används väldigt mycket och ju fler funktioner man kopplar på desto mer inkörning behövs för att de ska fungera bra. Man kanske också ändrar behovet under tiden, säger han.
Han säger att man under den första tiden på avdelningen har uppmuntrat personalen till att skicka in felanmälningar.
Har ni hört från personal som har varit oroliga över detta?
– Jag uppfattar inte att personal har varit oroliga på något sätt, säger Fredrik Hagel.