Divisionschefen Svante Sjöstedt förklarar de långa svarstiderna med bristande bemanning. Nu har man nyrekryterat sjuksköterskor och situationen är bättre.
– Det var också större anstormning än vi räknat med och personalen var ännu inte riktigt varm i kläderna, förklarar Svante Sjöstedt.
15 minuters väntan
I dag har 1177 en svarstid på 15 minuter i genomsnitt.
– Det är vi inte helt nöjda med, säger Svante Sjöstedt. Vi hoppas att vi ska kunna få ner dem ytterligare när verksamheten börjar sätta sig.
Fortfarande förekommer långa svarstider
Eva-Lena Plantin är rådgivningssjuksköterska och en av dem som Sörmlandsborna kommer i kontakt med när de söker rådgivning. Eva-Lena anser att svarstiderna idag är rimliga, men vissa tidpunkter är belastningen högre än vanligt.
– Till exempel på måndagsmorgnar har vi högre tryck.
Hur länge får man vänta en måndagsmorgon?
– Det kan vara runt 45 minuter, det händer.