Sjuksköterska Eva-Lena Plantin berättar att det fortfarande kan förekomma mycket långa svarstider när regionen driver 1177.

Lång väntetid till 1177 efter att regionen tog över

Publicerad

Sedan november förra året driver Region Sörmland 1177 Vårdguiden i egen regi. I övergångsfasen hade regionen mycket svårt att hålla rimliga svarstider. 45 minuters väntan kunde resultera i att samtalet kopplades ner. Nu har regionen drivit 1177 i halvannan månad och svarstiderna är betydligt rimligare.

Divisionschefen Svante Sjöstedt förklarar de långa svarstiderna med bristande bemanning. Nu har man nyrekryterat sjuksköterskor och situationen är bättre.

– Det var också större anstormning än vi räknat med och personalen var ännu inte riktigt varm i kläderna, förklarar Svante Sjöstedt.

15 minuters väntan

I dag har 1177 en svarstid på 15 minuter i genomsnitt.

– Det är vi inte helt nöjda med, säger Svante Sjöstedt. Vi hoppas att vi ska kunna få ner dem ytterligare när verksamheten börjar sätta sig.

Fortfarande förekommer långa svarstider

Eva-Lena Plantin är rådgivningssjuksköterska och en av dem som Sörmlandsborna kommer i kontakt med när de söker rådgivning. Eva-Lena anser att svarstiderna idag är rimliga, men vissa tidpunkter är belastningen högre än vanligt.

– Till exempel på måndagsmorgnar har vi högre tryck.

Hur länge får man vänta en måndagsmorgon?

– Det kan vara runt 45 minuter, det händer.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.