Det var East Sweden infra cluster, ett nätverk som jobbar för att förverkliga Ostlänken, som under onsdagen presenterade rapporten. Rapporten berör kommunerna i Sörmland och i Östergötland som ligger längs den planerade dragningen av den nya dubbelspåriga höghastighetsjärnvägen: Trosa, Nyköping, Norrköping och Linköping.
Fler i arbete inom skolan
Tidigare undersökningar har visat att bygget av Ostlänken kommer innebära 19.000 årsarbeten. Men enligt den nya rapporten förväntas alltså fler branscher än bara de som berör själva bygget att påverkas. Bland annat handels- och restaurangbranschen, men även inom vård, skola och omsorg.
”Ökat inflyttande till regionen”
I och med de nya beräkningarna väntas bygget av Ostlänken generera totalt 25.000 årsarbeten.
– I den här rapporten ser vi att Ostlänken även kommer att betyda mycket för kringliggande branscher. Projektet kommer även att leda till ett totalt sett större bostadsbestånd och ökat inflyttande till regionen, säger Anna Lövheim, näringspolitisk chef på Östsvenska handelskammaren i ett pressmeddelande.
LÄS MER: Så här kan Nyköpings resecentrum komma att se ut
Det praktiska arbetet med höghastighetsjärnvägen ska enligt East Sweden infra cluster komma igång under 2017. Detta genom en flytt av godsbangården och bygget av Kardonbanan, som ska ansluta hamnen på Händelö med den befintliga stambanan, i Norrköping. Enligt Trafikverket ser dock byggstarten ut att skjutas upp ytterligare.