När Trafikverket presenterade sina planer på 62 nya kameror i Sörmland i början av 2020 tryckte man på att kamerorna leder till sänkt hastighet – och att hastighet är avgörande för hur allvarlig en olycka blir.
Skulle minska olycksrisken
Flest nya kameror, 31 stycken, planerades på riksväg 52, med motiveringen att det är en väg med höga hastigheter och hög olycksrisk. Men SVT:s granskning visar att det bara blivit 11 nya kameror på vägen.
Förklaringen enligt Trafikverket är framför allt att det visat sig vara svårt att dra fram el till flera av de tänkta platserna.
Oklart när och var kameror sätts upp
Hur många kameror som väntas sättas upp i Sörmland nästa år, och var, kan Trafikverket inte svara på. Planen för hela landet är 120 nya kameror och var de hamnar beror delvis på eltillgången.
Så det blir alltså eltillgång snarare än trafiksäkerhet som styr?
– Så kan man ju säga. Det är jätteolyckligt att vi inte får upp kamerorna, så är det ju. De gör ju nytta.