Enligt en undersökning gjord av Läsrörelsen och Junibacken läser bara 35 procent av föräldrarna för sina barn varje dag.
För tio år sen var den siffran dubbelt så hög – 70 procent.
Vill bryta trend
Den ideella föreningen Läsrörelsen arbetar för att bryta den negativa trenden.
– Det är ett snabbt pulserande samhälle som vi lever i och det finns väldigt mycket teknik och mycket som upptar tid och tankar. Det blir väldigt lätt då att man tänker att ”ja ja, vi kan väl göra så att barnet kanske lyssnar på en bok som finns inspelad eller vi kanske kan göra så att barnet kan sitta framför en dator”. Det är klart att man kan jobba på många olika sätt, med det finns ingenting som kan ersätta att man umgås med barn, att man gör saker med barn, att man läser, pratar och berättar, säger Elisabet Reslegård, ordförande och projektledare för Läsrörelsen
Nytt läsprojekt
”Ge dina barn ett språk” – är Läsrörelsens motto. De har nu startat projektet Berätta, Leka, Läsa i Sörmland, Västmanland och Örebros län.
Syftet är att inspirera föräldrar till högläsning, speciellt för de yngre barnen. Bibliotekarier och förskolepedagoger deltar i projektet.
Högläsning bra
Att barn och ungas läsförståelse sjunkit de senaste åren är ingen nyhet. Litteraturpedagogen Susanna Ekström menar att högläsning är ett bra sätt att ge barnet bättre förutsättningar för framtiden.
– Om man får lyssna på mycket högläsning som barn då har man fått en god kontakt med det skirvna språket som är ett annat språk än det verbala språket. I skola, grundskola, så gäller skriftspråket och om man inte klarar av det, då klarar man inte skolan, säger Susanna Ekström.