Allt fler kontaktar vården via Region Sörmlands egen chatt

Uppdaterad
Publicerad

Allt fler använder sig av Region Sörmlands egen vårdchatt. Regionens förhoppning är att chatten ska ta upp konkurrensen från privata vårdgivare.

I januari drogs chatten Vårdkontakt direkt igång. Efter lite trevande inledning med cirka 3 000 besök i chatten så använder sig nu runt 5 000 patienter i månaden av Vårdkontakt direkt. Hittills har 34 000 kontakter tagits den vägen.

– Vi ser det här som ett komplement till telefonen, säger Therese Röing, förvaltningsledare hos Region Sörmland.

Ska möta konkurrens

Hon räknar med att chatten kommer fortsätta att växa i popularitet och på så sätt möta konkurrensen från andra digitala vårdgivare.

Röing menar att chatten har inneburit ett nytt sätt för patienter och vårdpersonal att kommunicera med varandra. Enligt henne behöver båda parter lära sig att skriva vård i stället för att tala vård.

– Det här är nytt för patienterna och de behöver få upptäcka vägen in och den här möjligheten, säger hon.

Så fungerar chatten – i  videoklippet ovanför förklarar SVT:s reporter Mattias Gunnarsson hur det går till att chatta med vården.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.