I januari drogs chatten Vårdkontakt direkt igång. Efter lite trevande inledning med cirka 3 000 besök i chatten så använder sig nu runt 5 000 patienter i månaden av Vårdkontakt direkt. Hittills har 34 000 kontakter tagits den vägen.
– Vi ser det här som ett komplement till telefonen, säger Therese Röing, förvaltningsledare hos Region Sörmland.
Ska möta konkurrens
Hon räknar med att chatten kommer fortsätta att växa i popularitet och på så sätt möta konkurrensen från andra digitala vårdgivare.
Röing menar att chatten har inneburit ett nytt sätt för patienter och vårdpersonal att kommunicera med varandra. Enligt henne behöver båda parter lära sig att skriva vård i stället för att tala vård.
– Det här är nytt för patienterna och de behöver få upptäcka vägen in och den här möjligheten, säger hon.
Så fungerar chatten – i videoklippet ovanför förklarar SVT:s reporter Mattias Gunnarsson hur det går till att chatta med vården.