1838 byggde den unga smeden Carl-Gustaf Norberg en prototyp av en ångvagn efter inspiration från Englands ångvagnar.
– Han drömde om att göra en ångvagn som skulle gått mellan Nyköping och Stockholm. Det hade kortat restiden betydligt jämfört med båt, säger Urban Nyblom.
Han är en av grundarna till ångvagnssektionen i Automobilsällskapet i Nyköping som nu har fått bidrag från Riksantikvarieämbetet för att fortsätta arbetet med Norbergs ångvagn.
Kunde blivit Sveriges första bil
60 år efter Carl-Gustaf Norbergs ångvagnsprotyp lyckades Scania bygga sin första bil, något som kunnat ändrat historian rejält.
– Nyköping hade blivit Sveriges Detroit om vagnen blivit verklighet på den tiden.
Vad är en ångvagn egentligen?
– Det påminner om hästkärra på 1800-talet, fast den drivs med motor. Ångpannan tillverkar ångan som driver maskinen vilket i sin tur driver hjulen.
Före sin tid
Ångvagnen blev dock aldrig verklighet. Carl-Gustaf Norberg dog vid 35 års ålder.
– Då dog även projektet. Han var före sin tid, säger Urban Nyblom
Under lördagen visades den Norbergska ångvagnen upp i Mariefred. Vagnen är tre meter lång och byggd bland annat av 50-årig ek från ett båtvarv i Oxelösund. Carl-Gustaf Norbergs modell var sex decimeter lång.
– Hade inte modellen bevarats så väl under nästan tvåhundra år hade det här projektet aldrig blivit av.
Åtta miljoner delas ut
Entusiaster i ångvagnssektionen har byggt på ångvagnen under nästan två års tid. Nästa steg blir en ångmaskin som ska byggas under vintern efter att bidraget från Riksantikvarieämbetet, RAÄ.
I år delas ut åtta miljoner kronor ut till arbetslivsmuseer runt om i landet. Ett arbetslivsmuseum berättar historier och gör dem levande med till exempel maskiner. Ångvagnen i Nyköping beräknas kunna köras nästa år med hjälp av ångmaskinen.
– I alla fall någon meter, säger Urban Nyblom.
Alla Sörmlandsföreningar som får bidrag av Riksantikvarieämbetet
Femörefortet i Oxelösund – 30.000 kronor till brandlarmcentral.
Museispårvägen Malmköping – 115.000 kronor till ny verkstadsentré och 112.250 kronor för utveckling av utställningen.
Det Gamla Tryckeriet i Eskilstuna – 50.000 kronor till att dokumentera trä- och blytypsnitt.
F11 museum i Nyköping – 100.000 kronor till luftvärmepumpar.
Bruksmuseet i Nävekvarn – 9.493 kronor till mässingljusstakar och vitrinskåp.