Det går inte att säga exakt hur mycket anmälningarna ökat de senaste åren eftersom solcellsärendena fick en egen kod hos ARN först sommaren 2021. Men att det skedde en ökning mellan åren 2021 och 2022 är tveklöst.
Mellan 1 juli och 20 december 2021 gjordes 15 anmälningar. Under samma tidsperiod 2022 inkom 134 stycken.
En naturlig ökning
Anna Werner, vd för branschföreningen Svensk solenergi, tycker att det är tråkigt att solcellsärendena till ARN ökat. Hon förklarar att det inte är konstigt med tanke på att branschen växer så pass snabbt.
Enligt Anna Werner utfördes 26 000 solcellsinstallationer under år 2021 och 46 000 under år 2022.
– Det är naturligt att antalet ärenden hos ARN ökar, men det ökar för fort, säger hon.
180 ärenden 2022
SVT har begärt ut och gått igenom majoriteten av anmälningarna som inkom under 2022.
Konsumenterna har olika klagomål men många klagar på dröjsmål, att det tagit för lång tid att få solcellerna installerade eller väntan på nödvändiga komponenter för att kunna använda anläggningen.
Trasiga anläggningar
Ett par av anmälningarna handlar om det SVT Nyheter Sörmland rapporterade om i höstas, att det tar tid att få solpanelerna anslutna till elnätet.
Av de 180 anmälningarna står Eskilstunabon Mikael Magnusson bakom en. Hans ärende handlar om att han inte får ut de kilowattimmar som han upplever att företaget lovat. Det finns andra konsumenter som anmält om samma sak.
Andra konsumenter rapporterar om exempelvis trasiga anläggningar och utrustning samt skador på taket efter installation.
I klippet hör du Svensk solenergis vd Anna Werner berätta vad några av anmälningarna som handlar om dröjsmål kan bero på.