Det var den 26 juni som Birgitta Gustafsson från Nävekvarn i Nyköpings kommun fick brevet från sin bank – det var adresserat till hennes dödsbo.
– Jag ringde upp banken och fick reda på att Skatteverket hade dödförklarat mig. Det var fruktansvärt, det får bara inte hända, säger hon.
Mitt i paniken ringde Birgitta till Skatteverkets folkbokföring som erkände missen och bad om ursäkt. Det visade sig att felet hade uppstått sex dagar tidigare när en handläggare på Skatteverket kastat om siffrorna i personnumret av misstag.
”Man kan inte bara dödförklara folk”
Dagen efter ringde hon till handläggaren i ärendet. Handläggaren berättade att det under den aktuella perioden hade varit hög arbetsbelastning.
– Handläggaren var alldeles förtvivlad och bad om ursäkt. Orsaken var den mänskliga faktorn, vilket jag har full förståelse för. Men Skatteverket måste införa ett bättre system, man kan inte bara dödförklara folk, säger hon.
Birgitta blev tvungen att ringa myndigheter och banker och bevisa att hon inte var död. Hon kunde inte hämta ut sina mediciner.
– Min sommar och semester blev helt förstörd. Det rasade in brev där det stod ”dödsbo” på alla papper. Jag fick panikångest, säger hon.
Får skadestånd
Efter händelsen gjorde Birgitta Gustafsson en anmälan till Justitiekanslern, JK, och begärde skadestånd av staten. JK har nu beslutat att hon ska få 20 500 kronor i skadestånd.
– Det viktigaste för mig är att ingen annan ska bli drabbad, säger hon.
Skatteverket hävdar att den här typen av händelser inträffar sällan.
– Men ett fel är ett fel för mycket, säger Ingegerd Widell, verksamhetsutvecklare på Skatteverkets folkbokföring.