Fredrik Åström, vd för Svenska kulturpärlor, berättar att både företagare och branschorganisationen jobbar på att höja statusen för yrken.
– Vi försöker göra branschen så attraktiv som möjligt genom att anpassa öppettider, samarbeta med skolor och liknande, säger han.
Men det är ibland lättare sagt än gjort. Restaurangutbildningen Culinary craft, som var ett samarbete mellan Strängnäs kommun, gymnasieskolor och en rad företag inom turist- och restaurangnäringen, skulle vara högprofilerad och utbilda gymnasieungdomar till finare restauranger. Men programmet lades ner efter bara ett par år efter att söktrycket varit för lågt.
Dragits med negativa rykten
Kökschefen Anders Carlsson medger att branschen har dragits med rykten om att vara slitig och hård, och att det kan bidra till att många väljer bort den.
– Men det har blivit mycket bättre. Man håller mycket godare ton nu, säger han.
Så påverkas köket av personalbristen – hör kökschefen Anders Carlsson i videoklippet ovanför.