Och det är just Sofia som ansvarar för att hitta nya sätt för Retuna att expandera. Hon berättar att man inte kommer kunna bygga ut butikerna fysiskt, och att man därför bland annat tittar på att etablera sig på e-handeln nästa år. En av många idéer är att öppna en webbutik. Men enligt Sofia Bystedt är man inte där, rent digitalt, ännu.
Fler upptäcker Retuna
Omsättningen för butikerna i Retuna har ökat för varje år sedan starten 2015. Även besöksantalet har stadigt ökat från 500–600 besökare per dag till 800–900.
– Vi ser att det har börjat komma in mer produkter till oss, och omsättningen för butikerna ökar vilket är helt fantastiskt, säger Sofia Bystedt.
Svarta siffror
Men tittar man på resultatet för Retuna som helhet har det varit trögt. Det var först 2019 som Retuna kunde visa svarta siffror för första gången.
– I början fick hyresgästerna subventionerad hyra, och det är inräknat i resultatet fram till 2019. Sedan har vi haft en pandemi och vi har en konferensverksamhet som har drabbats hårt. Det är därför vi har visat minusresultat. Men nu när samhället är igång ligger vi precis där vi vill vara, säger hon.
”Det gör ont”. I videoklippet ovanför hör du butiksarbetaren Dennes Meyer förklara att de behöver slänga massvis med produkter för att det är för trångt i butikerna.