Socialdemokraterna och Miljöpartiet har nått en kompromiss. Bygget av höghastighetsbanorna mellan Malmö-Göteborg-Stockholm skjuts fram och ska stå klart senast 2045. Samtidigt väntas bygget kosta mindre än de 230 miljarder som Trafikverket har beräknat.
Att färdigställandet av stambanorna nu kan försenas med tio år kan göra att bygget av Ostlänken blir klart tidigare än 2033-2035, som är planen just nu.
”Kommer fram snabbare”
– Det är både min förhoppning och övertygelse att det i bästa fall kan göra att man kommer fram snabbare, säger Sten Olsson, vd för Nyköping-Östgötalänken.
Först och främst måste regeringen fatta beslut om den nationella transportplanen, något som väntas ske inom de närmaste veckorna. I den här planen ingår Ostlänken och här har Trafikverket föreslagit att 35 miljarder ska användas till bygget av den nya järnvägen.
– Det är det första viktiga steget. Sedan tror jag att de här samtalen mellan partierna kommer att ta tid, om det går att enas om ett beslut kring höghastighetsbanorna, säger Sten Olsson.
Saknas 20 miljarder
Utöver de 35 miljarderna saknas 20 miljarder. Som planen ser ut just nu kan det beslutas om de resterande 20 miljarderna först om fyra år, så länge det kommer ett regeringsbeslut om de 35 miljarderna.
Men om regeringen nu får igenom förslaget om höghastighetsbanorna skulle man kunna få ett beslut redan om ett år och då skulle bygget av Ostlänken kunna bli klart tidigare.
– Trafikverket säger att det egentligen inte är pengarna som är det kritiska när det gäller tidpunkten för Ostlänken. Det är alla planer och komplicerade byggen som tar tid.
Förutom själva investeringsplanen är byggandet av Ostlänken oberoende av planerna på höghastighetsbanorna.