Hör skolchefen Monica Widelund berätta vilka effekter man har sett av distansundervisningen i Eskilstuna. Foto: SVT

Distansundervisning ökar närvaron på lektionerna

Publicerad

Det har gått tre veckor sedan gymnasieskolorna gick över till distansundervisning för att minska smittspridning av coronaviruset. I Eskilstuna har man sett flera positiva effekter, bland annat att fler elever närvarar på lektionerna är tidigare.

Monica Widelund är chef för gymnasieskolorna i Eskilstuna och berättar att både rektorer och lärare ser positiva effekter av det nya arbetssättet. Det handlar bland annat om att fler elever vågar ta för sig i det digitala klassrummet än i det fysiska.

Lägre tröskel

Man ser även en högre närvaro på lektionerna än tidigare. En förklaring kan vara att det är en lägre tröskel att delta på distans.

Coronaviruset i Sörmland

– Det kan vara enklare att ta sig till det digitala klassrummet än att komma tillbaka till skolan efter lång frånvaro, säger Monica Widelund.

Närvaron upp rejält

Närvaron mäts dels genom att eleverna är uppkopplade på videokonferenser och dels genom att de genomfört de uppgifter som tilldelats på lektionen. Innan man gick över till distansundervisning hade gymnasieskolorna i Eskilstuna en total frånvaro på mellan 10 och 15 procent. Nu ligger den på mellan två och sju procent.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Coronaviruset i Sörmland

Mer i ämnet