Ombyggnaden av riksväg 56, mellan Katrineholm i söder och Alberga i Eskilstuna i norr, har nu gått in i en ny fas – med ytterligare störningar av trafiken som följd.
Dels asfalteras det på en delsträcka, så länge vädret tillåter, och dels leds trafiken om på en kilometerlång slinga med hastigheten sänkt till 50 kilometer timmen (se videon ovanför).
Reaktioner på Facebook
Vid asfalteringen används vakter och tillfälliga trafikljus men vid omledningen rullar trafiken på. Trafikverket informerade om det hela på Facebook och kommentarsfältet fylldes snabbt med reaktioner på bland annat bristande skyltning kopplat till de tillfälliga stoppljusen.
– Rödljus är väl aldrig populära. De flesta tycker det är bättre att man får rulla långsamt framåt istället för att man får stå still i en kö, säger Trafikverkets projektledare Camilla Karlsson om reaktionerna.
I maj 2022 rapporterade SVT Nyheter Sörmland om byggstarten för 56:an och prognosen var då en färdigbyggt vägsträcka den 15 november 2024.
Men framme vid det datumet så är projektet både försenat och fördyrat.
Bara sträckan mellan Katrineholm och Bie väntas snart vara färdig, i december.
Prislapp på nästan en miljard
Enligt de senaste beräkningarna från Trafikverket så kommer slutnotan landa på närmare en miljard, jämfört med de från början budgeterade 897 miljonerna.
Till stor del beror det på de generella ökningar i priser som skett efter Rysslands invasion av Ukraina, enligt Camilla Karlsson. Anbudet på vägbygget kom in tre månader innan krigsutbrottet.
– Det är framförallt prisindex som gör att projektet dras med kostnadsökningar, säger hon.
Nya prognosen: Då ska vägen bli klar
Sträckan på 33 kilometer som ska byggas om till mötesfri väg sticker ut i fråga om längd, vilket naturligtvis påverkar både budget och byggtid.
– I normalfallet skulle jag säga att vi ligger på sju till tio kilometer på ett sådant här bygge, säger Camilla Karlsson.