I december 2019 kom beskedet att Ryanairs bas på Skavsta utanför Nyköping skulle stänga. Men att man skulle fortsätta trafikera flygplatsen.
På torsdagen kom så beskedet att flygbolaget startar en ny bas med två flyplan på Arlanda. På presskonferensen meddelade de att satsningen kommer att innebära 21 rutter, 89 avgångar i veckan och 60 nya jobb.
Det irländska lågprisflygbolaget säger sig inte lämna Skavsta helt, utan tänker i nuläget använda båda flygplatserna.
– På flera destinationer flyger vi från ett antal flygplatser. Som i Milano där vi har både Malpensa och Bergamo och i London där vi flyger från Gatwick, Luton och Stansted. Det finns alltid utrymme för konkurrens. Vi behöver se över våra kostnader, men vi är ganska nöjda med att flyga från båda flygplatserna, säger Ryanairs vd Eddie Wilson på presskonferensen.
Så ni kommer att fortsätta flyga från Skavsta?
– Vi hoppas kunna göra göra det, men det är helt och hållet upp till Skavsta. Det finns ingen anledning att vi inte skulle kunna flyga från båda platserna, men det är upp till dem att erbjuda oss ett lämpligt kontrakt.
I ett uttalande skriver Skavsta flygplats att Ryanair har meddelat sin avsikt att fortsätta med verksamheten på Skavsta och att det bekräftar att flygplatsen har en attraktiv profil.
Ryanair och Skavsta
1997 etablerade Ryanair sin första flyglinje på Skavsta i Nyköping.
2003 expanderade bolaget kraftigt och gjorde Skavsta till skandinavisk bas.
2007 utökades basen till fyra flygplan som var baserade på Skavsta, och Ryanair trafikerade ett 30-tal linjer från Nyköpingsflygplatsen.
2019 meddelade Ryanair att basen på Skavsta stängs. 2020 flyttades flygplanen till andra flygplatser i Europa, men bolaget fortsätter att trafikera Skavsta – dock med minskat utbud.
Källa: Skavsta flygplats, SVT