• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Elbilen ännu ingen succé

Uppdaterad
Publicerad

Försäljningen av elbilar i Östergötland och Sörmland går framåt med snigelfart.

Ett knappt hundratal elbilar finns inregistrerade i de båda länen och de ägs till största delen av kommuner för trafik främst i städerna.

Det finns dock entusiaster som ser stora besparingar både i miljö och ekonomi med ett elbilsägande.

Bygger om bilar

I sin verkstad utanför Nyköping bygger Mats Dahlberg om bensin och dieselbilar till elbilar, så kallad konvertering. Cirka 180.000 kronor kostar en konvertring av en bil som då går ungefär 12 mil på en laddning. Laddning som nästan alltid sker med el från hushållet.

En biltur på 12 mil innebär en kostnad på cirka 30 kronor, mot i runda tal 140 kronor med en mellanstor bensindriven bil.

– För att få fart på elbilsanvändadet så måste folk inse att det i stort sett inte kostar något att köra elbil, menar han.

Solen laddar bilen

I Gistad mellan Norrköping och Linköping har Johan Sörliden möblerat hela sitt villatak med solfångare. Solfångare som bland annat driver den elsportbil han köpte från USA för några år sen tiill en kostnad av 1,4 miljoner kronor.

– Jag har ett stort sportbilsintresse och förenar här nytta med nöje, menar Johan Sörliden.

Hans sportbil har en ovanligt stor elkapicitet och kan köras mellan 35 och 40 mil på en laddning. Johan Sörliden anser att statsmakterna måste uppmuntra elbilsköp genom subventioner för att få fart på elbilsmarknaden.

Norge föregångsland

I oljelandet Norge är i stort sett varannan såld bil en elbil. Orsaken är att elbilarna är moms och lyxskattebefriade. Dessutom får man köra elbilen i bussfiler och parkera gratis. Det innebär att en elbil i Norge inte kostar mer än en bensin och dieseldriven bil i inköp.

I Sverige kostar en elbil flera hundra tusen kronor mer än motsvarande bensindriven bil.

Elbilar i Sverige

  • 2588 registrerade laddbara elfordon (1/8 2013).
  • Av dessa var 1264 batteridrivna elbilar och 1324 laddhybrider.
  • Det motsvarar 0,06% av landets alla bilar.

Fakta: ELIS

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.