Bristen på halvledare slår mot teknikbranscherna och i nyhetsrapporteringen har man kunnat läsa om en halvledarkris.
För privatpersoner leder den till längre leveranstider och högre priser och inom industrin till produktionsstopp, vilket har drabbat jättarna Scania och Volvo cars.
Drabbar alla
Men det är förstås inte bara de stora företagen som drabbats av komponentbristen. För oavsett om du är ett globalt jätteföretag eller om du verkar på en lokal nivå är du spekulant på samma delar på marknaden.
Vill se satsning i Europa
Halvledarna produceras i första hand i fabriker i Asien och Mikael Joki vill att Sverige och EU ska verka för att bli självförsörjande när det kommer till den här typen av komponenter.
– Det är långsiktiga satsningar, ingen quick fix. Och det fordras att man har en uthållighet i en sådan satsning när det handlar om den här typen av fabriksuppbyggnader, säger han.
Näringsministern svarar
Näringsminister Ibrahim Baylan säger i ett skriftligt uttalande till SVT att han hoppas att ett föreslaget EU-projekt om forskning och innovation kan leda till att Sveriges beroende av marknader utanför EU minskar på sikt.
Men samtidigt, fortsätter han, finns bristen här och nu och att ett sådant projekt inte kommer att lösa den akuta brist som industrin upplever nu.