Vi har tidigare rapporterat om hur elever som studerar SFI på lägre nivåer haft svårt att ställa om till digital undervisning, något de varit tvungna till i spåren av coronakrisen.
Föreläsaren och SFI-experten Ivana Eklund är inte förvånad. Hon arbetar med att utbilda SFI-lärare och efterfrågar ett större fokus på digitala verktyg och hur de kan användas för att främja språk- och kunskapsutveckling.
”Kastas in”
I kursplanen för SFI står att eleven ska utveckla sin förmåga genom att använda digital teknik för lärande och kommunikation. Trots det finns det elever som är mer eller mindre handfallna när de förväntas klara utbildningen på distans.
– Eleverna som är vana att använda olika digitala resurser sedan tidigare klarar sig ganska bra, men det finns också elever med väldigt kort utbildningsbakgrund, eller ingen alls, och de kastas in i en situation de inte är rustade för om de inte stegvis har introducerats till digitaliserat lärande redan i klassrummet, säger Ivana Eklund.
Vill se bättre infrastruktur
Hon tror att det här riskerar att hämma elevernas inlärning och i förlängningen göra deras väg in i det svenska samhället längre.
– Det första man behöver göra är att bygga upp infrastrukturen inom SFI. Det handlar om att ge elever tillgång till digitala verktyg för att redan på nybörjarnivå skapa en digital vana. Därigenom kan de lära sig språket parallellt med att de lär sig tekniken. Därför behöver man också satsa på SFI-lärarnas pedagogiska utveckling så att de med hjälp av tekniken kan förändra sin undervisning, säger hon.
”Stort ansvar på huvudmän”
Men det finns skolor och lärarlag som redan nu är bra på att få ut mycket av distansundervisningen.
– Men då är det ofta tack vare drivande lärare. Huvudmän och utbildningsanordnare har ett stort ansvar för att skapa förutsättningar för såväl elever som lärare. De måste bli bättre på det.