Personen är placerad på en färja, med ett grönt golv och en klar himmel i bakgrunden. Färjan har en trappa och en separator för köregementet synlig. Till vänster ser man en bil parkerad på färjan, omgiven av orange och grå färgat fartygsmaterial. Runt omkring syns ett lugnt vattenlandskap.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Följ med till den batteridrivna färjan Lina som nu trafikerar sträckan Oknö–Arnö mellan Sörmland och Uppsala län. Foto: Otilia Bogen

Batteridrivna linfärjan Lina ensam i sitt slag – ska gå mellan Öknö och Arnö

Publicerad

Nu körs en batteridriven elfärja på Arnöleden i Mälaren mellan Oknö i Sörmland och Arnö i Uppsala län. Lina –  som färjan heter – är Trafikverkets första linfärja som drivs med batteri.

– Till 2045 ska alla våra färjor vara eldrivna, säger Erik Froste, rederichef på Trafikverket.

Sommartid är det 70–80 fordon om dagen som gör den drygt 800 meter långa resan över sundet utanför Strängnäs.

Lina har redan många år på nacken, fast då som dieseldriven färja. Nu har Trafikverket låtit bygga om henne och nu glider hon över vattnet med en lägre ljudnivå. I övrigt är det inte så stor skillnad för passagerarna.

– Tidtabellen är densamma och överfarten tar lika lång tid. Men när man går från propellerfärja till linfärja blir det mycket mer effektivt, säger Erik Froste.

Om det nu är så bra, varför har inte Trafikverket gjort den här omställningen tidigare?

– Vi har försökt, i alla fall i fyra års tid. Men lagstiftningen har inte riktigt varit på plats. Då är det bra att vi som är det statliga stora rederiet går först så att det blir lättare för andra att följa efter. Nu är lagstiftningen på plats, säger Erik Froste.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.