Sommartid är det 70–80 fordon om dagen som gör den drygt 800 meter långa resan över sundet utanför Strängnäs.
Lina har redan många år på nacken, fast då som dieseldriven färja. Nu har Trafikverket låtit bygga om henne och nu glider hon över vattnet med en lägre ljudnivå. I övrigt är det inte så stor skillnad för passagerarna.
– Tidtabellen är densamma och överfarten tar lika lång tid. Men när man går från propellerfärja till linfärja blir det mycket mer effektivt, säger Erik Froste.
Om det nu är så bra, varför har inte Trafikverket gjort den här omställningen tidigare?
– Vi har försökt, i alla fall i fyra års tid. Men lagstiftningen har inte riktigt varit på plats. Då är det bra att vi som är det statliga stora rederiet går före så att det blir lättare för andra att följa efter. Nu är lagstiftningen på plats, säger Erik Froste.
Det finns dock andra rederier som ställt om till eldrift tidigare, bland annat Oaxenfärjan i Södertälje.