Innan coronaviruset slog till toppades sjukvårdsnyheterna av larm från akutvården. Överbelastning ansågs höra till normaliteten.
Men under coronapandemin hände något.
– På akuten har det aldrig varit så lugnt som det var under corona, nästan obehagligt lugnt. Då hade vi beredskapsplaner för hur vi skulle ta hand om patienterna, och gott om resurser att ta hand om dem, säger akutläkaren Katrin Hruska vid Mälarsjukhuset.
Trenden vänder
Men nu är den trenden på väg att vända, menar Katrin. Trots att pandemin fortfarande pågår.
Hon menar att det finns en risk när gamla som unga söker akutvård för icke-akuta besvär och blandas i väntrummen, speciellt med hänsyn till risken för smittspridning. ”Kaoset på akuten är tillbaka”, twittrade hon i helgen efter ett arbetspass.
– Pandemin visade att man kunde få akutmottagningarna att funka om man ville. Det är ingen naturlag att det måste vara kaos på akuten, säger hon.
”Sök rätt vård”
Katrin Hruska menar dock inte att man ska hålla sig från att söka vård – bara att man ska göra det rätt.
– Som patient ska man försöka kontakta sin vårdcentral eller ringa 1177. Är man inte nöjd med den vård man får är det viktigt att kontaktar sin första instans igen och talar om vad man är missnöjd med snarare än att man söker vård på ett nytt ställe, säger hon.
Expressen var först med att berätta om Katrin Hruskas syn på läget på Mälarsjukhuset i Eskilstuna.