Det var i juni förra året som ett motorflygplan från Östra Sörmlands flygklubb kolliderade med en bil under en flyglektion.
Nu är Statens haverikommission, SHK, klar med sin slutrapport om olyckan. Myndigheten menar att klubbens flygplan systematiskt har flugit över vägen på för låg höjd då tröskelmarkeringarna, som visar var flygbanan börjar, har varit placerade för nära vägen.
Flera olyckor har skett
– Man har inga referenser när man flyger över en sådan här väg, det är bara ett platt landskap. Det kan vara lätt att komma lägre än vad man tänkt sig, säger Sakari Havbrandt, utredningsledare på SHK.
Haverikommissionen har noterat att det förekommit flera olyckor både på den aktuella vägen och på vägar vid andra flygplatser.
Nu vill SHK att Transportstyrelsen ska undersöka om bilvägar intill flygplatser utgör ett stort säkerhetsproblem och om det behövs några särskilda insatser för att minimera olycksriskerna.
”Tillräckligt illa”
Ingen person skadades allvarligt i olyckan i somras, men de tre personerna som färdades i bilen fick lindriga skador.
– Att man kolliderar är tillräckligt illa. Det är bara turen som spelar roll för hur det går för dem, säger Sakari Havbrandt.
James Sundström, segelflygchef på Östra Sörmlands flygklubb, medger att gränsen på 4,8 meters höjd inte har hållits vid flygningar tidigare.
– Det är ett rätt litet fält och många kanske tänker att om man landar efter tröskeln blir det en för liten bana, men banan är tillräcklig efter tröskeln, säger han och menar att de nu flyttat in tröskeln ytterligare.
Klubbmedlemmarna har också informerats om att det är viktigt att respektera höjd- och tröskelgränsen.
Transportstyrelsen har ännu inte bestämt om man kommer att utreda säkerhetsproblemet med bilvägar vid flygplatser.