– Våra handläggare har den kompetens som krävs, säger samhällsbyggnadschefen Mats Gustafsson.
Det är Stockholms business alliance och Sveriges kommuner och landsting som har genomfört en så kallad NKI-undersökning, nöjd kund-index. Företagare som är i kontakt med kommunerna har fått betygsätta kommunernas företagservice inom olika myndighetsområden. Det rör bland annat bygglov, miljö-och hälsoskydd, livsmedelstillsyn samt serveringstillstånd.
Trosa kommun i topp
En kommun kunde som högst få 100 poäng, och i Sörmland har flera kommuner fått över 70. Trosa kommun fick högst i Sörmland.
– Det är naturligtvis oerhört glädjande att vi når så goda resultat i där företag varit i direkt kontakt med oss i myndighetsärenden. Speciellt under en tid när trycket varit så pass högt med många ärenden, säger Mats Gustafsson, samhällsbyggnadschef Trosa kommun.
Stort fokus på bemötande
Företagarna har bland annat fått bedöma kommunernas bemötande, tillgänglighet, kompetens och rättssäkerhet. Enligt Mats Gustafsson är en faktor till det höga betyget att kommunen har mycket fokus på bemötandefrågor.
– Sedan handlar det om att vi har professionella handläggare som har den kompetensen som krävs, men i grunden handlar det om möten med människor.
Trosa kommun fick bäst betyg i ärenden som rör bygglov, livsmedelskontroll, miljötillsyn, samt serveringstillstånd.
Sörmlands kommuners betyg i NKI-mätningen
Trosa: 78
Oxelösund: 75
Eskilstuna: 75
Flen: 73
Strängnäs: 73
Katrineholm: 72
Nyköping: 71
Gnesta: 67
Källa: SKL