Rekommendationen kommer från forskare vid Luleå tekniska universitet tillsammans med VTI, Statens väg- och transportinstitut. Den grundar sig i en analys av bland annat hälsa och trafiksäkerhet.
Inte tillräckligt med motion
En rekommendation som behövs för att vända på ett dystert läge, enligt Anna-Karin Lindqvist, biträdande professor i fysioterapi vid Luleå tekniska universitet.
– När det gäller fysisk aktivitet ser det inte bra ut. En stor majoritet av barnen uppnår inte rekommendationen på 60 minuter om dagen. De kan man få ihop på olika sätt. Man kan vara med på simträning på kvällen, man kan leka på rasten och så. Ett sätt är aktiva skolresor. Något som för inte så många decennier sedan var det naturliga, säger Anna-Karin Lindqvist.
Metod för aktiva skolresor
Luleå tekniska universitet har under ett antal år forskat kring och arbetat med projekt för att få fler barn att välja aktiv transport till och från skolan.
De har även gjort interventioner för att testa det de kommit fram till. Dels har de använt sig av så kallad ”gamification”. Att man gör skoltransporten till ett spel där man tillsammans samlar poäng och kilometer. De har även arbetat med att man inkorporerar pedagogiska uppdrag i skolfärden.
I klippet hör du Anna-Karin Lindqvist om deras modell för att få fler barn att gå och cykla till skolan.