Enligt regeringens förslag är tanken att krisstödet ska delas ut till de flygplatser som också annars får statligt driftstöd. För att få det krävs att man som regional flygplats uppfyller ett par kriterier. Ett krav är att restiden till Stockholm inte får understiga två timmar.
Men Ulf Darenius tycker ändå att Eskilstuna flygplats skulle få ta del av krisstödet, bland annat med tanke på att de är temporär beredskapsflygplats under pandemin.
– Jag tycker att det är en gest, att man uppskattar att det finns flygplatser som kan ta sitt samhällsansvar, säger han.
Marginella intäkter
Även om flygplatsen rent ekonomiskt inte påverkats nämnvärt av pandemin har de enligt Ulf Darenius ett behov av krisstödet.
– De intäkter vi får är ju marginella i förhållande till kostanderna.
I klippet berättar Ulf Darenius, från flygtornet i Kjula, mer om varför han tycker att Eskilstuna flygplats ska få krisstöd från staten.
Kriterier för att få statligt driftstöd:
Syftet med ett statligt driftstöd till icke-statliga flygplatser ska vara att främja en god interregional tillgänglighet i landet i de fall tillfredsställande kollektiva transportalternativ saknas. Det innebär bland annat att de icke-statliga flygplatser från vilka restiden till centrala Stockholm understiger två timmar med kollektiva transportalternativ inte är berättigade till statliga driftstöd.
1. Det ska finnas statligt upphandlad flygtrafik vid flygplatsen
2. Eller så måste regionerna peka ut flygplatser i sina länsplaner som strategiskt viktiga och avsätta medel i länsplanerna
3. Sen tillkommer i övrigt EU:s statsstödsregler som bland annat säger att flygplatser inte får överkompenseras.
Källa: Regeringskansliet