I det ursprungliga förslaget löper den så kallad bibanan från Nyköpings resecentrum till stationen på Skavsta, där tågtrafiken ansluts till höghastighetsbanan Ostlänken.
Men där tänker Trafikverket nu om.
– Det innebär en begränsning för både höghastighetstågen och för de snabba regiontågen. Med den lösningen måste tågbolagen välja att stanna de snabba regiontågen antingen i centrala Nyköping eller vid Skavsta, säger Johan Tjerneng, kommunikatör för projket Ostlänken.
Skavsta ny station på bibanan
I det nya förslaget slopas Skavsta som station på höghastighetsbanan. I stället blir Skavsta en station på bibanan.
Det skulle medföra att regionaltågen både kan stanna i Nyköping och på Skavsta. Dock hamnar tågstationen något längre bort från flygplatsen än i det första alternativet.
– Det handlar om några hundra meter. Målet är fortfarande att stationen ska vara tillgänglig, säger Johan Tjernerng.
Trafikverket framhåller att den sistnämnda lösningen skulle ge Nyköpingsborna möjlighet att ta fler tåg mellan centrala Nyköping och Skavsta, samtidigt som kapaciteten på höghastighetsbanan blir högre.
Förlängd restid
Nyköpings kommun ogillar dock det nya alternativet. Urban Granström (S) är bland annat kritisk till att restiden till Skavsta förlängs.
Den alternativa sträckningen utreds nu och ska presenteras i sin helhet i slutet av sommaren. Berörda fastighetsägare utmed sträckan har informerats.
– Det vi ska titta på är om det är tekniskt genomförbart. Kostnader ska jämföras och miljöpåverkan analyseras.
”Självklart lyssnar vi in dem”
Nyköpings kommun tycker inte alls om den här sträckningen. Lyssnar ni på dem?
– Ja, självklart lyssnar vi in dem. Vi har en ständig dialog med länsstyrelsen, allmänheten och berörda parter.