• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Grafik Ostlänken/Skavsta får ingen station på höghastighetsbanan i det nya alternativ som Trafikverket nu utreder.

Trafikverket: Nya banan ger tätare turer till Skavsta

Uppdaterad
Publicerad

Trafikverket bekräftar att en ny sträckning av den så kallade bibanan från Nyköping till Skavsta är under utredning. I det nya förslaget slopas Skavsta som station på höghagstighetsbanan.

I det ursprungliga förslaget löper den så kallad bibanan från Nyköpings resecentrum till stationen på Skavsta, där tågtrafiken ansluts till höghastighetsbanan Ostlänken.

Men där tänker Trafikverket nu om.

– Det innebär en begränsning för både höghastighetstågen och för de snabba regiontågen. Med den lösningen måste tågbolagen välja att stanna de snabba regiontågen antingen i centrala Nyköping eller vid Skavsta, säger Johan Tjerneng, kommunikatör för projket Ostlänken.

Skavsta ny station på bibanan

I det nya förslaget slopas Skavsta som station på höghastighetsbanan. I stället blir Skavsta en station på bibanan.

Det skulle medföra att regionaltågen både kan stanna i Nyköping och på Skavsta. Dock hamnar tågstationen något längre bort från flygplatsen än i det första alternativet.

– Det handlar om några hundra meter. Målet är fortfarande att stationen ska vara tillgänglig, säger Johan Tjernerng.

Trafikverket framhåller att den sistnämnda lösningen skulle ge Nyköpingsborna möjlighet att ta fler tåg mellan centrala Nyköping och Skavsta, samtidigt som kapaciteten på höghastighetsbanan blir högre.

Förlängd restid

Nyköpings kommun ogillar dock det nya alternativet. Urban Granström (S) är bland annat kritisk till att restiden till Skavsta förlängs.

Den alternativa sträckningen utreds nu och ska presenteras i sin helhet i slutet av sommaren. Berörda fastighetsägare utmed sträckan har informerats.

– Det vi ska titta på är om det är tekniskt genomförbart. Kostnader ska jämföras och miljöpåverkan analyseras.

”Självklart lyssnar vi in dem”

Nyköpings kommun tycker inte alls om den här sträckningen. Lyssnar ni på dem?

– Ja, självklart lyssnar vi in dem. Vi har en ständig dialog med länsstyrelsen, allmänheten och berörda parter.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.