Enligt åklagaren Bengt Svensson vid riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål går det inte att bevisa att någon inblandad i olyckan brustit i omsorg eller varsamhet för att olyckan inte skulle inträffat. Därför finns det ingen anledning att fullfölja förundersökningen.
– När det gäller misstanken om vårdslöshet i trafik ska det vara frågan om ett medvetet risktagande, att man chansar lite i en trafiksituation. Här går det inte att bevisa att någon tagit ett medvetet risktagande, säger Bengt Svensson.
”Gjort det bästa av situationen”
Ytterligare utredning kommer inte förändra bevismaterialet menar åklagaren vidare.
Men hur kan olyckan inträffa om ingen har brustit i omsorgen eller varsamheten?
– Olyckor kan alltid inträffa. De har helt enkelt gjort det bästa av situationen. De har tittat så mycket de kan, men haft dålig sikt, säger Bengt Svensson.
Kan det bli fråga om andra brottsmisstankar?
– Nej, inte som jag kan komma på iallafall.
Fyra skadades
Det var den 26 september som olyckan mellan stridsfordonet och tåget ägde rum. På tåget satt ett 70-tal passagerare och i stridsfordonen fanns svenska soldater som deltog i den stora militära övningen Aurora 17.
Fyra personer skadades, varav en allvarligt.