Många elever känner sig stressade inför de nationella proven.
– Det är så mycket förberedelse inför de nationella proven. Det gör att undervisningstiden krymper och det är inte så bra, säger Line Lundström, som läser tredje året på Europaskolan i Strängnäs.
Inte mindre stress
Hennes klasskompis Rasmus Lian håller med.
– De tar mycket fokus från den riktiga undervisningen. Det blir mer fokus på ett prov och då blir det inte så viktigt med det vi gör i skolan dagligen. Det tycker jag i grund och botten är dåligt, säger han.
Men eleverna tror inte att stressen skulle minska om det blev färre nationella prov.
”Sprida ut arbetsbördan”
I stället tycker de att det borde vara fler prov i skolan så att stressen sprids ut över hela läsåret.
– Färre prov med samma vikt innebär att det blir ännu mer press på de individuella proven. Det är svårt att hitta något optimalt, men det känns som att vi borde sprida ut arbetsbördan mer än vad vi gör i nuläget, säger Rasmus Lian.