Projektet är bara några veckor gammalt men har redan lockat många elever. Sandra berättar att hon fick idén från en skola i Jönköping – och när hon efter en period fick grönt ljus från Fröslundaskolans rektor Anna Gill drog projektet igång.
Det här gjorde skolan dels för att eleverna ska öva på sin finmotorik och dels för att erbjuda barnen någon aktivitet efter skoltid.
Skärmtid påverkar finmotorik
Anna Gill berättar att skolan ligger i ett utsatt område och då är det inte självklart att alla elever har en fritidsaktivitet efter skolan. Hon säger att det ofta är skärmen som blir aktiviteten hemma. Hon vittnar också om att många föräldrar inte vågar släppa ut sina barn på grund av rädslan för kriminalitet.
– Det är ofta tv-spel eller datorer som är de alternativ som finns för de här barnen, så att röra sig med kroppen och att använda kroppen kreativt, det är något som våra barn verkligen behöver, säger hon.
Hör eleverna och slöjdläraren Sanna Strand berätta mer i klippet ovan.