Fritidsläsningen i nästan alla åldrar bland barn och unga sjunker över hela landet, enligt en rapport från Statens medieråd förra året. Undantaget finns i gruppen mellan nio och tio år. Där syns istället en liten ökning i den dagliga läsningen.
På Nyhemsskolan i Katrineholm utför man tester varje år för att mäta elevernas läsförmåga och ordförståelse. De ser nu hur kunskaperna i båda kategorier sjunker.
”Tålamodet tryter”
Anna-Karin Moberg Norman, lärare och bibliotekspedagog, tror att läsandet på fritiden har ersatts av digitala alternativ.
– Jag tror att det är mycket skärmtid som eleverna lägger sin fritid på. Vi hör det när de pratar, att de spelar spel. De är trötta när de kommer på morgonen till skolan. Intresset för läsandet har blivit sämre. Deras tålamod tryter. Deras uthållighet och koncentrationsförmåga när det är längre texter är sämre, säger hon.
Projekt för att främja läsandet
Under läslovet avslutas projektet ”Katrineholm läser” som startade i våras med målet att så många som möjligt skulle läsa samma böcker och få en gemensam läsupplevelse.
Några av aktiviteterna har varit högläsning, diverse workshops och bokholkar runt om i Katrineholm där man har kunnat hämta ut en bok.
– Det har gett massor av goda läsupplevelser, hoppas vi, säger Linda Hellberg, bibliotekarie på Kulturhuset Ängeln.
Det ligger i folkbibliotekets uppdrag att främja det lustfyllda läsandet, något som Hellberg kopplar till den minskning som syns när det gäller barn och ungas läsande.
Så märks den sämre läsförmågan hos eleverna – hör läraren Anna-Karin Moberg Norman berätta i videoklippet ovanför.