Lagman Elisabet Wass Löfstedt tittar rakt in i kameran.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Varför får nästan alltid passageraren rätt i domstol när ett flygmål gått till rätten? Hör lagman Elisabet Wass Löfstedt berätta. Foto: SVT

Lagmannen: Därför vinner nästan alltid resenären

Publicerad

Majoriteten av de resenärer som tagit sitt flygförseningsärende vidare till domstol vinner i regel mot flygbolagen, det visar en granskning som SVT Sörmland har gjort. Men frågan är varför?

– Oftast får passagerarna framgång, säger Elisabet Wass Löfstedt, lagman på Nyköpings tingsrätt som hanterar flygmål från Skavsta.

Bilden är densamma även på Attunda tingsrätt, där man har hand som flygmål som rör Arlanda.

– Min bestämda bild är att de allra flesta flygmål förlorar flygbolagen, säger lagman Anders Dereborg.

Han berättar också att det har blivit vanligt att passagerare går via olika bolag som specialiserat sig på ämnet som gjort att antalet mål har ökat.

Lång väntetid för att få ersättning

SVT har pratat med två bolag som hjälper passagerare att få sina pengar av flygbolagen mot en avgift. Bolagen säger att det är ytterst sällan flygbolagen vägrar att betala efter att en dom har fallit. Men man kan få vänta ett bra tag.

– Vanligtvis kan man förvänta sig ersättning mellan en månad och tre år från det man startat sitt ärende och är berättigad kompensation samt beroende på om ärendet går till domstol eller inte, säger Per Blomquist på Flyghjälpen.

Vad brukar flygbolagen säga?

– Att det har varit extraordinära omständigheter som till exempel dåligt väder eller tekniska problem, det vill säga ingenting som flygbolaget haft möjlighet att kontrollera, säger Benny Tieu, vd på Flygjuristen.

Hör lagman Elisabet Wass Löfstedt berätta om varför resenären nästan alltid vinner i rätten i klippet ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.