Det jättelika infrastrukturprojektet Ostlänken medför att ett stort antal fornlämningar kommer att förstöras. Innan det får göras behöver de undersökas av arkeologer – och allt måste godkännas av länsstyrelsens kulturmiljöenhet.
Detaljplaner har försenats
Handläggningen av arkeologiska ärenden i Sörmland och Östergötland har ökat lavinartat på grund av Ostlänken, och det bidrar till att väntetiden för samtliga ärenden har blivit längre.
– Vi måste prioritera ganska hårt. De som skickar in ärenden till oss får vänta längre på sina svar och det gäller både kommuner och företag, säger Karin Gold Cox, enhetschef för kulturmiljö på länsstyrelsen i Sörmland.
Eskilstuna kommun uppger att två detaljplaner försenats på grund av att länsstyrelsens utredningar dröjt i omkring ett år. Det handlar om en gång- och cykelbro i Torshälla och en kombiterminal och verksamhetsområde i Gunnarskäl utanför Folkesta som inte kan börja byggas.
Trafikverket oroar sig
Men även själva Ostlänken riskerar att påverkas. Karin Gold Cox berättar att handläggarna jobbar hårt för att inte riskera att sinka järnvägsbygget.
– Vi försöker följa Trafikverkets tidsplan men de är också bekymrade över om vi ska hinna med alla ansökningar som de skickat in. Vi ska få en förnyad tidsplan från Trafikverket snart, men det är en pressad arbetssituation, säger Karin Gold Cox.
I flera omgångar har länsstyrelserna i Sörmland och Östergötland äskat mer pengar från Kulturdepartementet, något som P4 Sörmland var först med att berätta om. Detta för att kunna skynda på handläggningen. Men i regeringens budgetproposition finns inget förslag om någon förstärkning av länsstyrelsernas handläggning.
I klippet ovan berättar Karin Gold Cox om vad hon tror behövs för att förbättra situationen.