Två arkeologer i reflexjackor arbetar på en utgrävningsplats. Den ena personen, med lockigt hår, är böjd över en grop medan den andra, med mössa, koncentrerar sig på sitt arbete. Omgivningen är jordig och rörig, med verktyg och jordhögar i bakgrunden.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hundratals arkeologiska utgrävningar har gjorts på platser där Ostlänken ska dras fram. Länsstyrelsen måste godkänna dem alla, ett arbete som tar mycket resurser. Hör enhetschefen på kulturmiljöenheten berätta om hur det påverkar byggplaner. Foto: SVT

Länsstyrelsen hinner inte med – arkeologiska utredningar riskerar sinka Ostlänken

Uppdaterad
Publicerad

Drygt 800 kulturhistoriskt intressanta platser längs Ostlänkens sträckning i Sörmland och Östergötland har undersökts arkeologiskt de senaste åren. För länsstyrelserna innebär det rejält med merarbete och för alla som vill bygga blir det långa väntetider – även Trafikverket.

Men regeringen har inga planer på att skjuta till pengar.

Det jättelika infrastrukturprojektet Ostlänken medför att ett stort antal fornlämningar kommer att förstöras. Innan det får göras behöver de undersökas av arkeologer – och allt måste godkännas av länsstyrelsens kulturmiljöenhet.

Detaljplaner har försenats

Handläggningen av arkeologiska ärenden i Sörmland och Östergötland har ökat lavinartat på grund av Ostlänken, och det bidrar till att väntetiden för samtliga ärenden har blivit längre.

– Vi måste prioritera ganska hårt. De som skickar in ärenden till oss får vänta längre på sina svar och det gäller både kommuner och företag, säger Karin Gold Cox, enhetschef för kulturmiljö på länsstyrelsen i Sörmland.

Eskilstuna kommun uppger att två detaljplaner försenats på grund av att länsstyrelsens utredningar dröjt i omkring ett år. Det handlar om en gång- och cykelbro i Torshälla och en kombiterminal och verksamhetsområde i Gunnarskäl utanför Folkesta som inte kan börja byggas.

Trafikverket oroar sig

Men även själva Ostlänken riskerar att påverkas. Karin Gold Cox berättar att handläggarna jobbar hårt för att inte riskera att sinka järnvägsbygget.

– Vi försöker följa Trafikverkets tidsplan men de är också bekymrade över om vi ska hinna med alla ansökningar som de skickat in. Vi ska få en förnyad tidsplan från Trafikverket snart, men det är en pressad arbetssituation, säger Karin Gold Cox.

I flera omgångar har länsstyrelserna i Sörmland och Östergötland äskat mer pengar från Kulturdepartementet, något som P4 Sörmland var först med att berätta om. Detta för att kunna skynda på handläggningen. Men i regeringens budgetproposition finns inget förslag om någon förstärkning av länsstyrelsernas handläggning.

I klippet ovan berättar Karin Gold Cox om vad hon tror behövs för att förbättra situationen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.