– Det gäller särskilt hur Mälartåg informerar om trafikstörningar, deras svarstider i kundtjänst och hur ersättningar beräknas, säger juristen Fanny Forsling som är en av de som har hand om granskningen på Konsumentverket.
Mälardalstrafiks vd Helena Ekroth känner till en del av den problematik som Konsumentverket lyfter.
– Det är klart att det finns synpunkter sedan tidigare om hur vi kan utveckla det till resenärernas bästa.
Vad tänker du när du läser resenärernas anmälningar?
– Varje inställt tåg är ett misslyckande i någon form, tanken med tågtrafiken är att den ska vara pålitlig, säger Helena Ekroth och fortsätter:
– Vår ambition är att tågen ska gå och att kunder kan vara nöjda med tågtrafiken. Varje resenärs berättelse är viktig för oss i vårt förbättringsarbete. Tågen ska gå och man ska kunna få den trafikinformation man behöver för sin resa.
Konsumentverket kan kräva åtgärder
Enligt Konsumentverkets jurist Fanny Forsling fortsätter nu utredningen av Mälartåg där Konsumentverket tittar på om det finns några överträdelser.
– Vi får se om Konsumentverket kommer kräva några åtgärder av Mälartåg, i så fall strävar vi efter frivilliga insatser.
Helena Ekroth uppger att Mälartåg redan nu börjat arbeta med åtgärder.
– Vi tittar på vad vi kan åtgärda på kort sikt och genomför det. Senare i oktober kommer vi träffa Konsumentverket för dialog och då får vi reda på om de tycker att vi bör göra mer, säger hon.
Mälartåg
Mälartåg, som körs av MTR på uppdrag av regionerna genom Mälardalstrafik, trafikerar följande sträckor:
• Norrköping-Nyköping-Stockholm
• Linköping-Katrineholm-Eskilstuna-Västerås-Sala-Uppsala
• Uppsala-Tierp-Gävle
• Örebro-Eskilstuna-Stockholm-Uppsala
• Hallsberg-Katrineholm-Stockholm
Källa: malartag.se