Sedan i december och fram till 5 april har Mälardalstrafik fått in 35 591 ansökningar om ersättning. Där sticker mars månad ut med drygt 14 000 ansökningar.
Den 12 december tog Mälardalstrafik över kundtjänstansvaret från SJ och företaget MTR började köra trafiken. Sedan dess har resenärerna fått stått ut med en hel del inställda och försenade tåg, något som SVT Nyheter Sörmland tidigare rapporterat om.
Under perioden har antalet ansökningar om ersättning för försenat eller inställt tåg ökat månad för månad.
I klippet berättar Mälardalstrafiks vd Helena Ekroth vad hon tror är orsaken.
Antal ansökningar per månad:
Mellan 12 december 2021 – 5 april 2022 (kl 12.20) tog Mälartåg kundservice emot 35 591 ansökningar.
- December 3 006
- Januari 4 195
- Februari 7 985
- Mars 14 247
- April 3 158
Ytterligare 3000 ansökningar inkom under december, januari och februari. Men det är oklart hur dessa ska fördelas på grund av ett tekniskt problem hos Trafikverket.
Källa: Mälardalstrafik