Kraftig ökning av resenärer som vill ha ersättning för sena tåg

Uppdaterad
Publicerad

På knappt fyra månader har Mälardalstrafik betalat ut drygt två miljoner kronor i ersättning till resenärer på grund av försenade eller inställda tågavgångar.

Sedan i december och fram till 5 april har Mälardalstrafik fått in 35 591 ansökningar om ersättning. Där sticker mars månad ut med drygt 14 000 ansökningar.

Den 12 december tog Mälardalstrafik över kundtjänstansvaret från SJ och företaget MTR började köra trafiken. Sedan dess har resenärerna fått stått ut med en hel del inställda och försenade tåg, något som SVT Nyheter Sörmland tidigare rapporterat om.

Under perioden har antalet ansökningar om ersättning för försenat eller inställt tåg ökat månad för månad.

I klippet berättar Mälardalstrafiks vd Helena Ekroth vad hon tror är orsaken.

Antal ansökningar per månad:

Mellan 12 december 2021 – 5 april 2022 (kl 12.20) tog Mälartåg kundservice emot 35 591 ansökningar.

  • December 3 006
  • Januari 4 195
  • Februari 7 985
  • Mars 14 247
  • April 3 158

Ytterligare 3000 ansökningar inkom under december, januari och februari. Men det är oklart hur dessa ska fördelas på grund av ett tekniskt problem hos Trafikverket.

Källa: Mälardalstrafik

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.