I en ny rapport har 316 potentiellt miljöfarliga vrak identifierats som potentiellt miljöfarliga och Havs- och vattenmyndigheten har rankat 31 fartyg som är mest akuta att sanera på grund av miljöfaran.
Ett i Sörmland
Och ett av de fartygen finns utmed Sörmlandskusten, närmare bestämt vraket efter tankern Lindesnäs som sjönk 1957 och ligger på cirka 60 meters djup utmed Sörmlandskusten. Ombord ska det finnas mer än 1700 kubikmeter flygfotogen.
– Miljöriskerna är framför allt utläckage av olja som stör djurliv, fisk och skaldjur som sedan också kan bli föda, säger Christer Larsson, utredare vid Havs- och vattenmyndigheten till SVT Vetenskap, om fartygen.
Läs mer: Här är roboten som ska rensa haven från gifter
MDH-robotar
I jakten på att utforska vraken finns också undervattensrobotar. Robotar som forskare på Mälardalens högskola har utvecklat.
– Vi utrustar roboten med sensorer som kameror och elektroniska näsor som kan känna igen gaser eller andra utsläpp och låter den leta av bottnen. Med roboten kan vi gå till djup och vid dumpningsplatser där det är för stora risker att dyka. Dessutom kan det bli billigare, säger Mikael Ekström, forskare i robotik vid Mälardalens högskola, till SVT Vetenskap.
Att sanera ett vrak innebär att man sågar hål i vraket och pumpar upp oljan, målet är att de allra mest miljöfarliga vraken ska vara sanerade inom tio till 15 år.