2010 trädde en ny EU-lag i kraft med syfte att främja konkurrens och bilägarnas valfrihet. Den innebär att man har rätt att välja vilken verkstad som helst för service och reparation, även om nybilsgarantin fortfarande gäller.
Men enligt en enkät som nyligen skickades ut av SFVF till sina medlemsverkstäder är kännedomen om det här fortfarande låg bland kunderna. Nu vill SFVF få Konsumentverket att göra en regeländring för att informationen om valfriheten får spridning.
– Vi vill få in det här i varudeklarationen när en nyare begagnad bil säljs och gärna också i köpeavtalet för nya bilar, säger Bo Ericsson, vd för SFVF.
Kan gynna miljön
Bo Ericsson menar att det här också kan vara ett sätt för kommuner och regioner att spara skattepengar i kärva tider – då dessa organisationer i många fall inte heller har full kunskap om valfriheten.
– Det går ju att kapa kostnader och gynna miljön om bilarna kan repareras runt hörnet i stället för i grannkommunen, säger han.
Blir jobbet lika bra hos en verkstad som jobbar med många bilmärken? Hör verkstadsägaren Richard Åndberg vid Autoexperten i Nyköping svara i videoklippet ovanför.
Svalt intresse från märkesverkstäder
Någon anledning att informera om möjligheten att välja fritt ser inte de auktoriserade märkesverkstäder och återförsäljare som SVT varit i kontakt med, så länge det inte blir ett krav.
De menar att det i dagsläget inte finns något incitament för dem att upplysa kunderna om var konkurrenterna finns.
– Det ligger inte på vårt bord att informera om vilka alternativ till oss det finns, säger Mattias Gustafsson, servicemarknadschef vid Söderbergs bil.
Hör Mattias Gustafsson i videoklippet nedan om vad en märkesverkstad kan erbjuda som inte en allverkstad kan: