Verkstadsägaren Richard Åndberg står och tittar ned i motorn på en bil.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Inte många som vet”. Hör verkstadsägaren Richard Åndberg om regeln kring nybilsgarantin. Foto: Robin Persson/SVT

Missen som många bilägare gör i valet av verkstad: ”Inte många som vet”

Uppdaterad
Publicerad

Många bilägare har inte koll på sina rättigheter i nybilsgarantin när det kommer till val av verkstad – och där finns pengar att spara. Det menar Sveriges fordonsverkstäders förening, SFVF, som nu kräver en regeländring för att öka kunskapen hos konsumenterna.

2010 trädde en ny EU-lag i kraft med syfte att främja konkurrens och bilägarnas valfrihet. Den innebär att man har rätt att välja vilken verkstad som helst för service och reparation, även om nybilsgarantin fortfarande gäller.

Men enligt en enkät som nyligen skickades ut av SFVF till sina medlemsverkstäder är kännedomen om det här fortfarande låg bland kunderna. Nu vill SFVF få Konsumentverket att göra en regeländring för att informationen om valfriheten får spridning.

– Vi vill få in det här i varudeklarationen när en nyare begagnad bil säljs och gärna också i köpeavtalet för nya bilar, säger Bo Ericsson, vd för SFVF.

Kan gynna miljön

Bo Ericsson menar att det här också kan vara ett sätt för kommuner och regioner att spara skattepengar i kärva tider – då dessa organisationer i många fall inte heller har full kunskap om valfriheten.

– Det går ju att kapa kostnader och gynna miljön om bilarna kan repareras runt hörnet i stället för i grannkommunen, säger han.

Blir jobbet lika bra hos en verkstad som jobbar med många bilmärken? Hör verkstadsägaren Richard Åndberg vid Autoexperten i Nyköping svara i videoklippet ovanför.

Svalt intresse från märkesverkstäder

Någon anledning att informera om möjligheten att välja fritt ser inte de auktoriserade märkesverkstäder och återförsäljare som SVT varit i kontakt med, så länge det inte blir ett krav.

De menar att det i dagsläget inte finns något incitament för dem att upplysa kunderna om var konkurrenterna finns.

– Det ligger inte på vårt bord att informera om vilka alternativ till oss det finns, säger Mattias Gustafsson, servicemarknadschef vid Söderbergs bil.

Hör Mattias Gustafsson i videoklippet nedan om vad en märkesverkstad kan erbjuda som inte en allverkstad kan:

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Bilhandlaren Mattias Gustafsson om vad en märkesverkstad kan erbjuda som inte en allverkstad kan. Foto: Robin Persson, SVT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.