Kommunägda Sevab är mitt uppe i ett omfattande projekt där knappt 400 fastigheter i sommarstugeområdet Edsala-Kalkudden ska anslutas till det kommunala nätet för vatten och avlopp.
Enligt ursprungsplanen skulle hela utbyggnaden vara klar i mars nästa år. Så kommer det inte att bli. Första etappen av projektet väntas vara klar till årsskiftet och då återstår arbetet med att ansluta de övriga 200 hushållen. När andra etappen avslutas är i nuläget osäkert.
Inget slutdatum
– Den första etappen tog två år och nästa etapp är ungefär lika stor. Vi har en dialog med entreprenören om slutdatum, säger Anna Lundell Ekwall, projektchef på Eskilstuna energi och miljö, som sköter driften åt Sevab.
Hon menar att förseningen dels beror på att upphandlingen av entreprenör överklagades och att byggstarten därför sköts upp med ett år. Men arbetet har också försinkats av att terrängen varit mer svårbearbetad än väntat.
– Det har uppkommit ganska mycket överraskningar. Det är svårt att helt förutse vad man stöter på i form av berg och befintliga ledningar.
Förseningarna har också lett till fördyringar och bolaget har tvingats höja budgetramen för projektet till 170 miljoner kronor.
Utbrett missnöje
Under perioder har det också funnits ett utbrett missnöje hos de boende i området rörande bygget som har skapat problem med framför allt framkomligheten.
– Jag har full förståelse för att det här har påverkat människor i deras vardag. Men det är svårt genomföra en så omfattande entreprenad utan att det innebär någon störning.
För Niklas Gustavsson har VA-projektet varit en mardröm. Hans källare har översvämmats och han ger en nyanlagd väg skulden för det inträffade. Enligt honom hindrar den vattenavrinningen från hans tomt.
– De har byggt som en damm här, säger han.
Ingen ersättning
Sedan vattenskadan uppkom i november i fjol har han haft försäkringsbolag och jurister inkopplade. Hittills har han inte fått en krona i ersättning och överväger att stämma Sevab i tingsrätten.
– Jag kan inte ensam stå för alla konsekvenser, säger han.
Anna Lundell Ekwall säger att hon inte kan gå in på enskilda fall då det pågår en process. Rent generellt säger hon dock att bolaget försöker agera så snabbt de kan. Hon råder den som har drabbats av bekymmer att kontakta sitt försäkringsbolag.