delad bild. i vänster halva, barnhänder som kavlar trolldeg. I andra halvan en man klädd i orange

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Så kan det bli för barnen i den nya anpassade förskoleavdelningen. Hör tf ordförande i Autism Södermanland, Peter Selegård. Foto: SVT

Ny förskoleavdelning för barn med autism: ”Vi ser att behovet ökar”

Publicerad

Eskilstuna kommun vill starta en förskoleavdelning anpassad för barn med autism. En av anledningarna är att antalet barn med diagnosen har ökat och det blir svårare att tillgodose de barnens behov.

– Vi ser ett ökat behov av kompetens inom det här området och vi tror att det behövs individuella lösningar för vissa barn och då är det här ett sätt att möta behovet, säger Victoria Trübenbach, specialpedagog med särskilt uppdrag.

Avdelningen skall vara på en befintlig förskola och ta emot ett fåtal autistiska barn från hela kommunen. Planen är att starta den nästa läsår, men vilken förskola som blir aktuell är ännu inte bestämt. Att ha en hel förskola bara med barn med speciella behov är inte en lösning. 

– Nej, vi vill jobba med inkludering. Tanken är att möta andra barn under hela sin vistelsetid i den mån det är möjligt men även ha en möjlighet att dra sig undan, säger Victoria Trübenbach. 

Välkomnar beslutet

Peter Selegård är till förordnad ordförande i lokalföreningen Autism Sörmland och han välkomnar kommunens beslut men är samtidigt orolig. 

– Det är positivt att kommunen lyfter fram autism som något de sett växa fram. Samtidigt ser jag en risk att kompetensen kommer att försvinna från andra avdelningar som också har behov eftersom mörkertalet av barn med autism utan diagnos är stort, säger han.

Individuella bedömningar

I nuläget är tanken att fem barn ska gå på avdelningen och vilka som får gå kommer att ske via individuella bedömningar.

– En del barn har det jättebra där de är idag med möjlighet till anpassningar som möter deras behov i den befintliga miljön och då finns det ingen anledning att byta, så det blir individuella bedömningar helt enkelt, säger Victoria Trübenbach.

I klippet ovan utvecklar Peter Selegård vad han hoppas vad en anpassad förskola kan betyda för barnen.

Specialpedagog Victoria Trübenbach. Foto: SVT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.