Tidigare i år drog Eskilstuna kommun in sitt vägbidrag. Nu väntas Nyköpings kommun gå i samma riktning. Nyligen tog miljö- och samhällsbyggnadsnämnden i Nyköping beslut om att dra in bidraget. Det slutgiltiga beslutet sker i kommunfullmäktige nästa år.
Bidraget har gått till föreningar som underhåller enskilda vägar, alltså vägar som inte ägs av stat eller kommun. Totalt handlar det om cirka 800 000 kronor årligen.
Olle Lindén bor i Timmermon utanför Nyköping och är ordförande för en av föreningarna som påverkas av beslutet. Han är kritisk till hur kommunen tänkt.
– Man gör det aktivt svårare och dyrare att bo på landet, säger Olof Lindén.
Finansierar vägunderhåll med bidrag
Hans förening lägger omkring 200 000 kronor varje år på att underhålla sina vägar. En större del av pengarna kommer från bidrag från Trafikverket. Men föreningen får även omkring 30 000 av kommunen. Om bidraget dras in får personerna som bor längs vägen, och som är medlemmar i föreningarna, betala mer.
Ser du att ni har ett eget ansvar och klara detta på egen hand?
– Det är ju vi som gör jobbet. Kommunen lämnar ett bidrag för att landsbygden ska vara mer tillgänglig. Nu drar man in det bidraget, säger Olof Lindén.
Fråga om resurser
Kommuner är inte skyldiga att ge vägbidrag. Och Tommy Jonsson (M), ordförande för miljö- och samhällsbyggnadsnämnden, menar att det finns tillräckligt med bidrag att söka hos Trafikverket.
Att dra in vägbidraget skulle inte bara innebära en besparing på 800 000 kronor. Utan Tommy Jonsson pekar även på att det krävs resurser för att kunna hantera ansökningar om bidragen.
– Vi har svårt att upprätthålla en organisation som kan säga ja eller nej till såna här bidrag. De senaste tio åren har vi bara sagt ja till allt, säger han.
Vad krävs för att underhålla en väg på landsbygden? Hör Olof Lindén berätta i klippet ovan.