Inlämningsuppgifternas tillförlitlighet har varit en fråga under lång tid i skolans värld. Utanför klassrummet har lärarna inte haft kontroll över vem som är den faktiska upphovspersonen.
Skolorna har förlitat sig på digitala verktyg för att upptäcka om en text är ett plagiat. Men med ett knapptryck producerar chattbottarna ny text som inte går att hitta i databaser och inte kan upptäckas.
Avrådan från Skolverket
Efter ett centralt beslut från Nyköpings kommun kommer inga betygsgrundande skoluppgifter ske utanför klassrummet på skolorna med start till hösten.
– Det fattades av mig tillsammans med de fyra skolcheferna och gäller kommunala skolor från mellanstadiet och uppåt, säger Peter Ekedahl, chef för utbildningsdivisionen.
Tidigare i år kom Skolverket med en rekommendation där de avrådde skolor från att använda inlämningsuppgifter som betygsunderlag om läraren bedömer att det inte går att säkerställa tillförlitligheten.
”Olika vis”
Vi har varit i kontakt med sex sörmländska gymnasieskolor som tvingats tänka om kring inlämningsuppgifter.
– Vi har inte upphört men har begränsat antalet inlämningsuppgifter som görs utanför lektionstid. Vi kan examinera på olika vis, så att läraren kan göra en allsidig bedömning, menar Eskilstunaskolan St Eskils rektor Johan Ahlqvist.
Försteläraren Johan Sandell på Europaskolan i Strängnäs är inne på samma spår.
– Inlämningsuppgifterna har till del ändrat karaktär och lärarens arbete att kontrollera och bearbeta inlämningsuppgifter blir än viktigare. Mer kontrollerade examinationsformer (på plats i skolan) tar dock över allt mer.
Vad innebär chattbottarnas intåg i skolan för lärarna? Och hur kan man reglera AI-användning i skolan utan att begränsa elevernas utveckling? Hör rektorn Heléne Linder i klippet.