Lagen trädde i kraft 2022 och går bland annat ut på att i samband med prissänkningar ska handlare visa det lägsta priset produkten har haft de senaste 30 dagarna.
Det som livsmedelshandlare främst menar krånglar till det är annonsblad, eftersom de ofta kräver lång framförhållning.
– Där kan vi då inte berätta om månadens lägsta pris. Det kan ju hända att en butik har ändrat priset under handläggningstiden. Det gör att vi inte kommer kunna ta med vissa varor i våra annonser, säger Mårten Tenne, ordförande för branschorganisationen Livsmedelshandlarna.
Mat kan slängas i stället för att säljas billigt
Problemet gäller dock inte alla typer av varor. De som snabbt kan bli dåliga eller erbjudanden där rabatt ges vid köp av flera varor undantas från lagen.
Men enligt Mårten Tenne är det risk att man väljer bort att sätta ner priset på vissa varor med längre hållbarhet – och istället slänger dem när de närmar sitt sista förbrukningsdatum. Det menar han kommer att öka matsvinnet från butikerna.
Hör honom berätta mer om det i videon ovan.
Konsumentverket: Lagen är tydlig
Att det finns flera matbutiker som inte anger 30-dagarspriset vid erbjudanden konstaterade Konsumentverket efter sin granskning förra året. Enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel har målet varit att göra rätt, men vägledningen kring lagen har inte alltid upplevts som tydlig.
Konsumentverket menar dock att vad som gäller för matbutiker är tydligt.
– Vi har ju också haft en dialog med branschen kring att de har haft vissa frågor, säger Johan Ohlsson, enhetschef för en rättsenhet på Konsumentverket.
I videon nedan: Hör Konsumentverket berätta mer om hur de ser på att handlare menar att matsvinnet riskerar att öka.
Fortsätter sin kommunikation med branschen
Efter Konsumentverkets granskning behöver flera livsmedelshandlare tänka om. Under hösten har myndigheten haft möten med olika branschorganisationer där de bland annat pratar om just den här frågan – och planen är att fortsätta med det i år.
Tanken är även att de ska fortsätta utveckla sin företagarwebb.
– Så att man enkelt kan hitta information kring alla typer av marknadsrättsliga frågor som företagen har, säger Johan Ohlsson.