En delad bild som visar två sektioner. Den vänstra sektionen visar en person som gestikulerar med handen mot en blå himmel, iförd svart jacka och röd tröja. Den högra sektionen visar en varningsskylt i triangulär form med texten ”Vilt-olycka” invid en bilväg, omgiven av träd och en grönskande natur.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Starta klippet och se SVT:s reporter förklara hur viltvarningssystemet ska fungera. Foto: SVT

Nytt system ska varna bilister för vilt på olycksdrabbade väg 218

Uppdaterad
Publicerad

Ett nytt viltvarningssystem ska installeras på väg 218 mellan Trosa och Vagnhärad, som enligt Trafikverket är Mellansveriges mest olycksdrabbade sträcka med dovhjort. Med hjälp av skyltar ska bilister varnas för att djur är på väg att ta sig över.

– Man kan kalla det ett övergångsställe för viltet, säger projektledaren Magnus Persson.

Det är vid Trosa som det nya viltvarningssystemet ska sättas upp. Först måste det dock byggas ett viltstängsel, eller mer specifikt ett faunastängsel.

Systemet ska nämligen sättas vid en viltpassage i form av en 30 meter bred öppning i stängslet på vardera sida vägen. Stängslet väntas stå klart hösten 2025 och efter det kan systemet börja användas.

– Bilister ska då förstå att det kommer vilt på vägen och ta det lugnt. Man kan kalla det för ett övergångsställe för viltet, säger Magnus Persson, projektledare på Trafikverket.

I videon: Se hur systemet fungerar.

Varningssystemet beprövat i Europa

Just det här viltvarningssystemet är nytt för Sverige, men finns redan installerat på vissa platser i landet. Enligt Trafikverket är dock systemet en beprövad åtgärd i Europa.

Planen är att antalet platser med systemet ska bli fler i Sverige.

– Det håller på att byggas flera runtom i landet just nu, säger Magnus Persson.

Flera projekt på väg 218

De som har åkt på väg 218 den senaste tiden kan ha märkt att detta inte är det enda projektet som pågår längs sträckan. Flera gånger möts man av byggarbeten.

Det handlar om nya cirkulationsplatser, busshållplatser och en faunabro, där viltet kan ta sig över. Faunastängslet som ska byggas kommer att bli cirka fyra och en halv kilometer långt.

– Det är generellt bra framkomlighet på väg 218. Men det kommer att bli lite mer störningar nu under hösten, med lite trafikomläggningar när man bygger en cirkulation.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.