Det nya systemet innebär att en 30 meter bred öppning har gjorts på båda sidor om vägen i viltstängslet. Öppningen fungerar som ett övergångsställe för djuren.
Rörelsedetektorer och värmekameror som sitter vid öppningen är kopplade till en vägskylt som ska informera föraren om att djur finns i området. Är skylten tänd kan det mycket väl vara så att ett djur försöker ta sig över och då bör hastigheten på fordonets sänkas.
Tre olika tekniker
Teknikerna är en blandning av de tekniker som används på väg och järnväg. Samma typ av värmekamera används för att känna av om någon befinner dig på spårområdet vid en järnväg. Utöver värmekameran används en rörelsekamera och hastighetsradar.
Ökat säkerheten
Lars Sätmark är projektledare på Trafikverket och säger att viltolyckorna har minskat sedan systemet infördes i mitten på oktober.
– Säkerheten för människor har ökat sen vi påbörjade det här projektet. Det ser vi på antalet djur som måste plockas upp längst vägen. Förut var det två-tre gånger i veckan. Nu är vi snart nere på noll. Så man behöver inte vara orolig bara för att vi har öppnat upp stängslet på ett ställe.
Fortsatt utveckling
Än så länge är systemet fortfarande i en utvecklingsfas. När de tre olika varningsmetoderna är utvärderade kommer den som fungerar bäst att användas på ännu en plats längs med väg 108. Längre fram i tiden hoppas Trafikverket också att det kommer att användas på flera ställen runt om i landet.