I polisledningens instruktion till utredarna skrivs att det årligen inträffar ”biljakter som väcker uppseende och som får rättsliga efterspel”. I en lång rad reportage granskade SVT Nyheter Sörmland olyckan vid Hjulstabron. Och i direktivet hänvisar man bland annat till ”det uppmärksammade fallet utanför Enköping där vakthavande befäl beslutade om broöppning för att stoppa ett fordon och två personer avled”.
Madeleine Jufors, länspolismästare vid rikspolischefens kansli, var den som skrev utredningsdirektivet.
– Det var en inspektion som kom till efter den händelsen. Den var inte i förväg planerad, säger Madeleine Jufors.
Nyligen beslutade Högsta domstolen att inte pröva Svea hovrätts dom där befälet dömdes till tjänstefel.
Ur direktivet för utredningen
”Det är inte ovanligt att polisen får göra ingripanden som syftar till att med hjälpmedel stoppa ett fordon eller annat transportmedel. I merparten av fallen löses arbetsuppgiften utan att någon person kommer till skada. Dock inträffar årligen s.k. biljakter som väcker uppseende och som får rättsliga efterspel. Här kan nämnas [...] det uppmärksammade fallet utanför Enköping där vakthavande befäl beslutade om broöppning för att stoppa ett fordon och två personer avled.”
Källa: Rikspolisstyrelsen, direktiv 2013-12-20 (Dnr A297.007/2013)