Hos Regionförbundet i Sörmland ligger planerna färdiga på att skjuta till närmare 100 miljoner kronor. Samma förbund planerade den omdragning av sträckan mellan Dunker och Björnlunda som 2015 stoppades med stöd av Artskyddsförordningen då en sällsynt fågelart visade sig leva på platsen där man tänkt dra sträckan.
Nu är planen att bygga så kallad två-plus-en-väg på stora delar av den 5,1 kilometer långa sträckan.
– Vi vill ju komma igång med det här, även om det känns för sent med tanke på vad som hände igår, säger Fredrik Högberg, strateg på Regionförbundet.
LÄS MER: Tre omkom efter frontalkrock med lastbil
Ser ljusare ut
Planerna är dock bara ett förslag ännu, som nu ska ut på remiss och klubbas efter nyår då Trafikverket presenterar sin plan för Sörmland under perioden 2018-2029.
2015 sökte Trafikverket dispens hos länsstyrelsen, men fick avslag. Nu ser det ljusare ut.
– Det finns fortfarande mycket att ta ställning till när det kommer fram nya förslag. Men bygger man om en befintlig sträcka så minskar ju naturligtvis risken för konflikter med okända värden i naturen, säger Anne-Li Fiskesjö, chef på natur- och miljöenheten vid länsstyrelsen i Södermanland.
De kräver ombyggnad
Intresseorganisationen Motormännen har länge förespråkat en ombyggnad av hela riksväg 55.
– Vi kräver ju ingen motorväg direkt men en riksväg ska ju definitivt vara två-plus-ett-väg. Det får inte fortsätta såhär, säger Lars Andersson, ordförande för Motormännens avdelning Eskilstuna-Strängnäs.