Förskolans oro: Barn i invandrartäta områden halkar efter med språkutvecklingen

Uppdaterad
Publicerad

Pandemin har inneburit ökad frånvaro i förskolan, något som påverkat barn i invandrartäta områden extra mycket. Med föräldrar som är svaga i det svenska språket har barn under två års tid inte fått den kontinuerliga undervisning i svenska som de fått annars.

– Vi ser att de behöver vara i förskolan för att få med sig det svenska språket, säger Lena Eriksson, biträdande förskolerektor i Flen.

Frånvaron inom förskolan har ökat under pandemin. Men det är barnen i de socioekonomiskt utsatta områdena som drabbats hårdast. Det konstaterade Sveriges kommuner och regioner i en rapport förra året.

Och det är också i de socioekonomiskt utsatta områdena som frånvaron varit högst, det vittnar flera sörmländska kommuner om.

”Oroväckande hög”

Anledningarna tros vara flera men anställda inom förskolan menar att det handlar om föräldrars rädsla för viruset i kombination med att en högre andel boende i socioekonomiskt utsatta områden är arbetslösa, vilket ger dem bättre möjligheter att vara hemma med barnen än de som arbetar.

Utöver det har snuviga barn inte varit välkomna till förskolan, vilket också bidragit till att frånvaron ökat i hela landet.

Inom förskoleområde A i Flen har frånvaron varit oroväckande hög, säger rektorn Kerstin Johansson.

– 65 procent var frånvarande förra veckan och det här har pågått en längre tid. Det är många barn som ligger efter i sin språkutveckling, säger hon.

– Men vi kan inte tvinga hit barnen. Vi får istället göra vad vi kan för att locka hit barn och föräldrar. Och samtidigt förstår vi att man hållit barnen hemma mer under pandemin.

Förälder: ”Glömt många ord”

Nima Daod har barn på Kungsfågelns förskola i Flen och hon säger att hon märkt att hennes barn tappat i språkutveklingen.

– De har glömt många ord. Barnen har varit hemma i tre veckor och i skolan en vecka. Sen blir det sjuka igen och är borta i tre veckor.

Hör Lena Eriksson berätta mer i klippet ovan om hur barnens frånvaro kan påverka deras utveckling i skolan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.