– Jag kan tycka att IVO:s beslut är lite vagt. Det har tagit månader för oss att få ordning på allt efter den felaktiga dödsförklaringen. Jag hoppas verkligen att de ser över rutinerna så att det här inte händer igen, säger Erica Roine.
Senast för två veckor sedan fick familjen ta itu med utebliven pensionsutbetalning, berättar Erica.
Var inte död
Det var i slutet av förra året som den felaktiga dödförklaringen upptäcktes, när medicin skulle beställas till pappan. Vårdcentralen sa att det inte gick eftersom han var död.
Men pappan levde, och familjen fick lägga ner mycket tid och kraft på att ringa runt till myndigheter och förklara detta.
”Hjälper inte oss”
– Jag tycker att vårdcentralen och läkaren kommit väldigt mycket undan i IVO:s beslut, men får köpa det. Läkaren vet att han gjort fel, men det hjälper ju inte oss, säger Erica Roine.
Läkarens misstag berodde enligt IVO:s utredning på att det fanns två patienter med samma födelseår och samma kön, som dessutom stod efter varandra på äldreboendets rondlista.
Stora konsekvenser
IVO konstaterar att misstaget ledde till både psykiska och administrativa lidanden hos närstående. Myndigheten påpekar också att det är viktigt att vara noggrann i hanteringen av den här typen av ärenden.