Kerstin Soläng har arbetat som ambulerande rektor sedan 2014, vilket innebär att hon hoppar in som rektor på skolor där det behövs. Sedan höstterminen har hon varit på Fristadsskolan, och där är frånvaron hög.
– Vi lyckas inte något vidare, säger hon.
”Skrämmande stort”
Från höstterminen 2021 till och med slutet av mars var 98 av skolans cirka 460 elever borta 30 procent eller mer av sin skoltid. Av dem var mer än hälften borta 50 procent eller mer.
– Det är skrämmande stort. Att vara borta 10 procent av sin skoltid innebär att man förlorat ett år av sin undervisning. Det har jättestor betydelse för kunskapsutvecklingen, säger Soläng.
Men den höga skolfrånvaron är inget unikt problem för Fristadsskolan. Sedan i höstas har eleverna på de kommunala grundskolorna i Eskilstuna varit borta i snitt 13 procent av sin skoltid. Terminen före pandemin var frånvaron 9 procent.
”Känner misslyckandet”
De höga nivåerna av frånvaro är fortfarande kvar trots att man infört en metod som kallas för frånvarotrappan som ska hjälpa skolorna att i ett tidigt skede upptäcka frånvaron.
– Jag är ansvarig för att alla elever på min skola ska lyckas så bra som möjligt efter sina förutsättningar, jag känner det här misslyckandet, säger hon.
Nya metoder
Ledningen på barn- och utbildningsförvaltningen kommer att börja titta efter nya metoder till höstterminen för att minska på frånvaron.
– Vi behöver utveckla fler metoder mot det här, säger Soläng.
I klippet ovan kan du höra vad Kerstin Soläng gjort för att försöka vända på utvecklingen.