– Alla passagerare vars flyg ställs in har en omfattande uppsättning av rättigheter under EU:s lagar. Dessa inkluderar rätt till omdirigering eller återresa, assistans och i vissa fall rätt till kompensation, säger EU:s transportkommissionär Violeta Bulc.
Enligt EU:s regler har passagerare vars resa ställs in med kortare varsel än 14 dagar rätt till ekonomisk kompensation. Bolaget räknar med ersättningskrav på upp mot 20 miljoner euro, men analytiker bedömer att det kan bli dyrare.
Ber om ursäkt
”Vi har ställt till det för oss själva. Jag ber så mycket om ursäkt till våra kunder för de bekymmer som det här kan ha skapat den gångna helgen”, skriver Ryanairs vd Michael O'Leary i ett pressmeddelande. Han hävdar att det inte råder brist på piloter utan att det rör sig om en ”planeringsmiss”.
Det var i fredags som Ryanair meddelade att man ställer in mellan 40 och 50 flyg om dagen fram till den sista oktober, för att ”förbättra punktligheten”. Anledningen uppgavs då vara personalbrist på grund av innestående semestrar, strejker bland flygledare och väderproblem.
Raseri över lista
Den första lista som Ryanair publicerade över inställda flyg sträckte sig bara fram till och med onsdag den 20 september, vilket fått resenärer och konsumentorganisationer att rasa, enligt BBC. Bolaget uppdaterade listan under måndagen. Passagerare som berörs informeras enligt Ryanair via e-post och sms.
Uppemot 400.000 passagerare kan påverkas. Det är särskilt linjerna där Ryanair har många avgångar som drabbas: bland dem Barcelona, Milano, Bryssel och Rom. Flyg från och till Sverige finns inte med på bolagets lista.